zondag 15 december 2013

Diepwoelen met de wipwoeler

Vrijdagavond was ik te gast bij de Literaire Hemel in café De Amer. Zeer genoten van de twee konings biografen Dik en Jeroen. Lupko Ellen las zijn nieuwe feuilleton voor en eindigde met een cliffhanger. Fantastisch! Ik was de laatste schrijver van de avond. Toen ik aan tafel zat kreeg ik ineens een wat hongerig gevoel, een attente mevrouw haalde op mijn verzoek een bakje pinda's. Gedichten voordragen en het eten van pinda's gaat niet altijd samen zo bleek. Zo leek het even dat ik geëmotioneerd was na het lezen van een gedicht maar de emotie gold een halve pinda die ergens was blijven steken. Albert Haar interviewde mij, ik vond het jammer dat hij weinig de diepte inging zodat ik op een gegeven moment geïrriteerd vroeg: 'Maar wat vind je nou van de bundel, waar gaat het volgens jou over?' Zijn standpunt is: de mensen moeten het maar lezen en zo hun eigen mening vormen. Mijn standpunt is: diep de boel uit en dan wordt het voor mensen veel interessanter om de bundel aan te schaffen. Desondanks heb ik mij vermaakt en de keuze van zijn favoriete gedicht vond ik verrassend.

Diepwoelen met de wipwoeler

In het eerste jaar ploegen, cultiveren, greppelfrezen, plantgaten
maken voor het aardappelpoten, grasmaaien, hooi- en stropersen,
aardappelrooien met de Sterbo rooimachine waaraan een kipkar
werd gehangen.

Het tweede jaar Taarup maaikneuzer gekocht.
Mestverspreiders van hoge gaashekken voorzien voor gebruik
als zelflossende wagens.

Derde jaar zelfrijdende slootreinigingsmachine type Ritscher
Moorburg gekocht, deze machine voorzien van halfrups. Zeer
geschikt voor drassig land. Slootwallen bewerkt met roterende vijzel.

Laverda maaidorser gekocht. Maaikneuzen inmiddels verleden tijd.
Kocht een opraapwagen.

In 72 een Allis Chalmers tractor aangeschaft voorzien van maaibalk.
Grasland gesleept met een ketting om molshopen te slechten.
Daarna de landrol er overheen.
Aanschaf die niet onvermeld mag blijven, de Ridder greppelfrees.

Bij het bietenrooien eerst gerooid met de 1 rijer met
bladbewaring, later met de 6 rijer inclusief bladwinning.

Een Fiat 415 supertractor gekocht, samen met een Gallignani
hooipers. Daarna nog een Vicon koningsplanter aangeschaft om
voorgekiemde aardappelen te poten.
De pootaardappelen gerooid met de Grimme rooimachine.
Fabrieksaardappelen met de Sterbo.

In 96 een zelfrijdende hakselaar gekocht om gras en maïs
te hakselen en nog twee zelflossende wagens.

In december 2000 het loonbedrijf beëindigd, Rinus is
zelfstandig doorgegaan met de minikraan.


(Uit: Liefde is voor feestdagen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten