donderdag 26 maart 2015

Zondag: Wiener komt!

Komende zondag is Lodewijk Wiener (en Thomas Heerma van Voss) te gast bij Zondagschrijvers. Ik kijk er naar uit. Wiener is een groot stilist en een groot kenner van Koningswater.
Ik schreef dit gedicht over onze zwerftocht door Groningen (met de kanttekening dat ik met grote tegenzin Café De Minnaar vermeld omdat het een etablissement van laag allooi is, maar ja het gedicht is het gedicht, daar doe je niks aan).
   
Wieners winst

Hermans had geantwoord:
U kunt nog veel leren.
Later: Wiener is een talent.

Wij openen de nacht
in Het Paard van Troje.
Ménage à trois.
Een en een is drie.
Bezonken rood kleurt ons gesprek.

De man die schreef:
Ook ik ben een mens,
zij het met tegenzin,
spreekt warmer dan verwacht.
Hij peilt de diepte
van haar glas.

Spilsluizen.
Deemoedig buigen wij.
Burcht van Hermans,
hoekig als hij.

Café De Minnaar.
Hij? Ik? Wij?

Achter een gevel als ieder ander
- maar nu niet meer -
schaken wij - loom ligt ze vrouw te zijn.
De dame valt.
Wiener wint.


L.H. Wiener © Annaleen Louwes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten