donderdag 13 februari 2014

Wie ben ik?

Door de sfeerimpressie van afgelopen zaterdag in het Dagblad van het Noorden moest ik ineens weer denken aan het vraaggesprek uit 2011 met Hans Walraven voor de Frank Boeijen-site (kan het nu niet meer vinden) met als titel Wie is Rense Sinkgraven?. Het sluit eigenlijk heel goed aan bij het Dagblad artikel. Ook leuk is dat Mark Tuitert nog even ter sprake komt en wie weet wat er deze keer nog gaat gebeuren op de 1.500 meter! Hierbij dus; en morgenavond Frank Boeijen in de Oosterpoort!

Wie is Rense Sinkgraven? (door Hans Walraven)

Rense Sinkgraven schreef de tekst van het nieuwe Boeijennummer Genade. Dat is nogal bijzonder, want Frank zingt zelden of nooit teksten van anderen.
Laten we maar eens aan hem zelf vragen wie deze Rense Sinkgraven is.

"Rense Sinkgraven is dichter, was stadsdichter van Groningen, en is ook nog afgestudeerd filosoof. Tot nu toe heeft hij twee bundels gepubliceerd Bombloesem (2005) en Sloop de stad met tedere woorden (2009) [Inmiddels is Liefde is voor feestdagen (2013) uit, RS]. Hij houdt ervan om poëzie met muziek te combineren zoals bijvoorbeeld te zien en te horen is in de clip Eier back."

Hoe ben je in contact gekomen met Frank?

"Dat gebeurde tijdens de afterparty van het festival Zuiderzinnen in Antwerpen. Bij de dansvloer botsen wij twee keer tegen elkaar op. Frank vroeg belangstellend wie ik was. Vervolgens hadden we een mooi en open gesprek. Daarna liep ik met Frank, onderweg gezellig keuvelend, naar het prachtige café De Nieuwe Linde. Het werd laat en het bleef nog lang onrustig in de stad."

Oké, maar hoe is een gedicht van jou op Genade terecht gekomen?

"Frank en ik bleven contact houden en na zijn concert in Groningen gingen we met een groep op stap en kwamen terecht in het nachtcafé van Luuk Verpaalen. Om ons heen wanden vol boeken, er was goede muziek, de tv stond aan en we zagen later in de nacht Mark Tuitert olympisch kampioen worden.

Over deze nacht had ik een gedicht geschreven, Nachtlokaal, ik dacht dat is ook leuk voor Frank. In diezelfde tijd had ik het gedicht Geen God gemaakt waar ik erg blij mee was. In mijn enthousiasme stuurde ik deze twee gedichten naar Frank.

Enkele maanden later belt Frank mij op: 'Check je mailbox eens.' Ik opende zijn mail en tot mijn enorme verbazing vond ik daar een demo van Geen God waarvan Frank de titel omgedoopt had tot Genade. Ik was totaal overdonderd, had tranen in mijn ogen. Ik vond het nummer ongelofelijk mooi. Het gevoel van het gedicht was perfect verwoord."

Waar herken ik een echte 'Sinkgraven' aan? 

"Mijn gedichten zijn intens, hartstochtelijk en vaak melancholisch. Ook schuw ik de lyriek niet."

En tot slot, zijn er overeenkomsten tussen jouw werk en dat van Frank?

"Zeker. Ik denk dat wij beide romantici zijn in de zin van het credo van Willem Kloos dat kunst de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie moet zijn. Melancholie speelt bij ons een grote rol. Dingen gaan voorbij of zijn voorbij. De dood ligt altijd op de loer. Wij zijn beide hartstochtelijk. Wij willen mensen ontroeren."


Genade

Wij botsten
En jij viel
Een vorm van gerechtigheid
Breekbaar
Lag je onder de fiets
Als een vader
Wat weet jij nou
Dat de aarde plat is
Dat God bestaat
De schepping prachtig is
Wij vragen om genade

Genade
Wij vragen om genade

Zeker zal de dood komen
En dan
Dan denk ik aan je ogen
Je bruine ogen
Ik ben het vader
Hoe je licht gebogen
Loop toch rechtop
Naast me gaat
En me uitzwaait
Wees niet bang
Wees niet bevreesd

Genade
Wij vragen om genade


Hans Walraven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten