dinsdag 11 februari 2014

Ik voel me verf

Het boek Ik voel me verf van Joost Bataille is uit. 'Mag ik een portret van je maken en wil je daar dan een gedicht over schrijven?' Deze vraag stelde portretfotograaf Joost Bataille aan vijftig Nederlandse en Vlaamse stadsdichters. In Ik voel me verf komen de foto's en gedichten samen. Het is een erg mooi boek geworden met dichters als Ingmar Heytze, Menno Wigman, Joke van Leeuwen, Joost Oomen, Ester Naomi Perquin, Bart FM Droog, Daniël Dee, Klara Smeets, Sylvia Hubers, Egbert Hovenkamp, Daan Doesborgh en te bestellen via www.zuurkoolmetworst.nl.
Hierbij de foto die van mij gemaakt is te Schouwerzijl - in de bittere kou - en het bijbehorende gedicht.


Schaduw is mijn grond

Camera op statief.
Hier zie ik het niet, zeg je.
Jij zoekt zoals een dichter kijkt.
Tot het gevonden wordt, of niet.

Onrustig loop je rond.
Barmhartig schijnt de zon.
Het licht is kil, er ligt een schim.
Schaduw is mijn grond.

Is het moment voorbij?
Beeld van wat had kunnen zijn?
Bittere kou, niemand nabij.
Boven je macht fotografeer je mij.

Wie ben ik dan?
Jij meet het licht, de sluitertijd.
Voor mij een kleine eeuwigheid.
Hier blijf ik achter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten