donderdag 1 mei 2014

Dichters van Geluk met Joost Bataille, Bart FM Droog en Joost Oomen

Portretfotograaf Joost Bataille fotografeerde vijftig Nederlandse en Vlaamse stadsdichters. Hij vroeg hen in een gedicht verslag van de ontmoeting te doen. Dit resulteerde in het prachtige foto- en dichtboek Ik voel me verf. De dichters Bart FM Droog en Joost Oomen, beiden opgenomen in het boek, zullen samen met Joost Bataille een optreden verzorgen in Dichters van Geluk op dinsdag 6 mei om 12.30 uur. Gastheer is Rense Sinkgraven, die ook zelf in het boek van Bataille is opgenomen. Koffie en thee worden geserveerd en de toegang is gratis. Dichters van Geluk vindt plaats op de 1e verdieping van de Centrale Bibliotheek. Op de 1e verdieping is vanaf 1 mei tot 1 juni ook een expositie ingericht met foto’s en gedichten uit Ik voel me verf.

Ik voel me verf
'Mag ik een portret van je maken en wil je daar dan een gedicht over schrijven?'. Deze vraag stelde portretfotograaf Joost Bataille aan vijftig Nederlandse en Vlaamse stadsdichters. Wat betekent het om geportretteerd te worden en wat gebeurt er tussen fotograaf en dichter, dat zijn de vragen waar hij een antwoord op zocht. Alle dichters geven een antwoord, ieder op zijn of haar eigen manier.

Zo doen foto en gedicht samen verslag van de ontmoeting die plaatsvond tussen fotograaf en geportretteerde. Want dat is een portretfoto volgens Bataille, een verslag van een ontmoeting.

Dichters van Geluk
De huisdichter van Bibliotheek Groningen, Rense Sinkgraven, ontvangt maandelijks een dichter die vertelt over zijn of haar favoriete poëzie én over geluk. De actuele bundels passeren de revue en het Geluksgedicht van de Maand wordt ten gehore gebracht.

Bibliotheek Groningen, Oude Boteringestraat 18, 9712 GH Groningen, T (050) 368 36 83. www.mijneigenbibliotheek.nl


Bart FM Droog © Joost Bataille

Geen opmerkingen:

Een reactie posten