maandag 25 november 2013

Frank Boeijen: De melancholie van een onvergetelijke dag

Afgelopen vrijdag presenteerde Frank Boeijen in museum Het Valkhof zijn nieuwe cd (boek): 'Een vermoeden van licht'. Na een grappige inleiding van Sven Ratzke nam Frits Spits het eerste exemplaar in ontvangst en sprak terecht lovende woorden over de zanger, die hij de beste componist noemde van het Nederlandse lied. En zo is het maar net!
Frank, Rens en Ton speelden fris van de lever een set van zes nummers. 'La chambre des étoiles' klonk als een sprankelend beekje in herfsttijd.
Daarna gingen we drinken, kletsen en hapjes eten. Het museum is uitgerust met vervaarlijke trappen, en aangezien ik de dag ervoor al van een gelazerd was, was het uitkijken geblazen. Arme vrouwen met hoge hakken. Maar alles voor de schoonheid!
Het was tijd voor de opening van de expositie van de 13 kunstenaars die meegewerkt hadden aan dit project, de burgemeester, een enorme Boeijen fan, deed dit met verve. De Klaas Gubbels was indrukwekkend, Gerard van de Weerd had een prachtig schilderij gemaakt, Renée van Leusden een intrigerend in hars gevangen bronzen beeld, Saad Ali was ontroerend. 
Stef Verstraaten had iets bijzonders met mijn gedichten gedaan. Met een twinkeling in zijn ogen zei hij: 'Rense, dit is een blauwdruk op Italiaans geschept papier afkomstig uit de winkel waar Leonardo da Vinci ook altijd zijn papier kocht.' Hij weet het zo mooi te brengen en het is nog waar ook.
Een dag als deze vliegt om. Mooie gesprekken, lekker eten en drinken. Flarden muziek spelen door mijn hoofd. Wat een schitterende cd, denk ik. En twee gedichten van mij erop. Ongelofelijk. Dit was echt een bijzondere dag. Zoiets maak je nooit meer mee en ik zal het niet vergeten.

 Trotse dichter in museum Het Valkhof © Jolenta Weijers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten