vrijdag 24 juli 2020

De Dictatuur van Airport Eelde



De Dictatuur van Airport Eelde

Zou het neerstorten? Het kleine vliegtuig sputtert, ronkt, sputtert nog wat tegen en zwijgt dan.
Boven mij cirkelt een vliegtuigje, duidelijk zichtbaar en als ik zou zwaaien kan ik de piloot bijna zien grijnzen achter het raampje. Dan wordt de motor, met opnieuw veel luid gereutel, opgestart en maakt hij ronde drie. Boven het dorp, boven het land en boven mijn tuin. Al maanden voel ik mij bekeken. Het is raar wanneer er elk half uur van bovenaf op je wordt neergekeken. Maar minder vreemd nu ik begrijp wat er aan de hand is.
Niet alleen de aarde trilt, zoals vorige week bij Loppersum, Siddeburen en Startenhuizen, maar ook de lucht boven het Hogeland.
Na verscheidene telefoontjes te hebben gepleegd kreeg ik het artikel op de site van het Dagblad van het Noorden onder ogen waarin ik tot mijn ontzetting las over de lesvluchten die vanuit Airport Eelde worden georganiseerd door de KLM Flight Academy (KFA). Het gaat hier over 50.000 vliegbewegingen op jaarbasis. Want na het debacle van Lelystad dreigt Airport Eelde het paradepaardje te worden van de KLM. Zoals directeur Bart de Vries van de KFA vol genoegen constateert: 'Hier is volop ruimte om te vliegen!'
Blijkbaar maakt het de gemeente Tynaarlo niets uit dat de lessen plaatsvinden bovenin de provincie Groningen. Na een belletje met de gemeente Het Hogeland kreeg ik nul op rekest. Ze wisten daar van niets. Ook de gemeente Groningen gaf te kennen niet op de hoogte te zijn. Dat ik mij er maar beter bij neer kon leggen. 'Het gaat om grote partijen immers', zeiden ze.
De jongeman die mijn telefoontje namens de KFA beantwoordde was buitengewoon eerlijk. 'Ja, dat zijn wij. Klopt, we oefenen in het gebied boven Winsum. Ja dat mag, dat is juridisch gezien correct, het is een laagvlieggebied, juist daar. Dat is al ruim tien jaar zo. Ja, ze oefenen het opnieuw opstarten. Ja klopt, dat doen we waar weinig mensen wonen. Ja, ik wens u sterkte, fijne dag.'
Klopt, ruimte genoeg hierboven, hier beneden en hier om ons heen. ‘Wat niet kapot is, kan nog kapot’, sprak eens een vriendin tegen mij. Dit is zeker van toepassing op alles in de provincie Groningen. Minister Cora van Nieuwenhuizen was ook verheugd. Zo, weer iets opgelost. De-ver-van-mijn-bed-show-Groningen. Het is toch al een hoofdpijndossier.
Maar daarmee zijn we er niet. Baas Bart Schmeink wil Eelde opstoten in de vaart der volkeren. Er moet meer ruimte komen voor lesvluchten met straalvliegtuigen en groot verkeer. Eelde als groeibriljant van de luchtvaart. Is het straks zo dat heel Drenthe en Groningen moeten lijden onder de terreur van Eelde? Is dit democratie? Wordt ons iets gevraagd? Het is vliegtuigvervuiling in optima forma. De dictatuur van het Grote Geld.

L.E. Annokkee
R. Sinkgraven

(Donderdag 23 juli gepubliceerd in het Dagblad van het Noorden, zie hier.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten