woensdag 10 februari 2016

Ellen Deckwitz kiest elke woensdag een gedicht bij de stemming van de dag

Dat doet ze in NRC NEXT. De stemming wordt deze woensdag bepaald door de afschuwelijke crash van gisteren in Bad Aibling waar twee treinen frontaal op elkaar botsten. Tien doden en zeker negentig gewonden. Verschrikkelijk. Als een liedje had Ellen die dag mijn gedicht Stabat mater dolorosa in haar hoofd als ze aan de nabestaanden dacht.

Stabat mater dolorosa

In een rij van stilte, één huis gevuld
met Pergolesi, Stabat mater dolorosa.

Valentini Terrani, lacrimosa,
een vogel zwijgt ontroerd.

Een vrouw dwaalt door de straten
op zoek naar haar ontspoorde zoon.

Zij gaat dood, wie hier niet schreien zou,
te laat dus, bedroefd staat hij.

Mag ik huilen moeder, of ben je me
vergeten, weet je niet meer wie ik ben?

Misschien reis je wel met me mee,
sta je me bij.

De man achter de kassa fluit Mozart
Eine kleine Nachtmuzik.

Hoe groot de nacht wanneer je
niet kunt slapen.

Hoe groot de nacht wanneer
je slapen kunt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten